Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

  1. Sammendrag
  2. 1. Innledning og bakgrunn
    1. 1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle
    2. 1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer
      1. 1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak
      2. 1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i Innlandet
      3. 1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet
  3. 2 Videregående skoler
    1. 2.1 Virksomhetsdata for videregående skoler
      1. 2.1.1 Elevtallsutvikling
      2. 2.1.2 Demografiske endringer: 400 flere ungdommer med svært kort botid
      3. 2.1.3 Søkermønsteret til Vg1 skoleåret 2024-2025
      4. 2.1.4 Omvalg
      5. 2.1.5 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelagt opplæring (ITO)
      6. 2.1.6 Individuelle søkere
    2. 2.2 Kjennetegn på god opplæring
    3. 2.3 Gjennomføring
      1. 2.3.1 Gjennomføring på systemnivå
      2. 2.3.3 Gjennomføring fordelt på kjønn og utdanningsprogram
      3. 2.3.4 Gjennomføring på studiespesialisering
      4. 2.3.5 Elever som slutter i videregående skole
      5. 2.3.6 Fravær i videregående skole
    4. 2.4 Sammenhenger når det gjelder gjennomføring av videregående opplæring
      1. 2.4.1 Elevenes forutsetninger ved inngangen til videregående opplæring
      2. 2.4.3 Tiltak for økt læringsutbytte i Innlandet
    5. 2.5 Læringsmiljø
      1. 2.5.1 Elevundersøkelsen
      2. 2.5.2 Handlingsplan for psykisk helse
      3. 2.5.3 Avgangsmarkeringen
  4. 3 Fag- og yrkesopplæring
    1. 3.1 Arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet
    2. 3.2 Implementering av ny opplæringslov
    3. 3.3 Kontrakter i Innlandet
      1. 3.3.1 Formidling av læreplass
      2. 3.3.2 Gjennomsnittsalder ved læretidens oppstart
      3. 3.3.3 Løpende kontrakter ved årsskiftet
    4. 3.4 Yrkesfagkoordinatorer
    5. 3.5 Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
    6. 3.6 Oppsigelse og heving av kontrakt om opplæring
    7. 3.7 Godkjenning av lærebedrifter og samarbeidsorgan for lærebedrifter
    8. 3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver
    9. 3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram
    10. 3.10 Flere med fagbrev kommer ut i jobb
    11. 3.11 Lærekandidatordningen i bedrift
    12. 3.12 Ordning for lærekandidater med individuelt tilrettelagt opplæring i bedrift
    13. 3.13 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
      1. 3.13.1 Årlig rapportering fra lærebedrifter
      2. 3.13.2 Lærlingundersøkelsen
      3. 3.13.3 Kompetanseutvikling
      4. 3.13.4 Yrkesfagnettverkene
    14. 3.14 Læreplassgaranti - Pilot
      1. 3.14.1 Tilskuddsordninger for lærebedrifter
    15. 3.15 Skolekonkurranser for elever på yrkesfag
    16. 3.16 Fag og svennebrevutdeling
  5. 4. Internasjonalt servicekontor
    1. 4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger
    2. 4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt
    3. 4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge
  6. 5 Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  7. 6 Elevtjenesten
    1. 6.1 Rådgivningstjenesten
    2. 6.2 Oppfølgingstjenesten
  8. 7 Voksnes læring
    1. 7.1 Aktiviteten i Karriere Innlandet det siste året
    2. 7.2 Tiltak for minoritetsspråklige elever
    3. 7.3 Modulstrukturert opplæring
    4. 7.4 Karriereveiledning
    5. 7.5 Opplæring innen kriminalomsorgen
    6. 7.6 Opplæring for voksne i institusjon
    7. 7.7 Integrering
    8. 7.8 Desentrale og fleksible fag- og høgskoletilbud
    9. 7.9 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
    10. 7.10 Tallgrunnlag for voksnes læring
  9. 8 Opplæring innen institusjoner
  10. 9. Eksamenskontoret
  11. Referanser

3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver

Fag-/svenneprøver er sluttvurdering for alle som har fag-/svennebrev som mål for sin opplæring. Det vil si lærlinger, elever i Vg3 fagopplæring i skole, praksiskandidater, kandidater for fagbrev på jobb, og kandidater i modulstrukturert opplæring. Prøven tar utgangspunkt i kompetansemålene i Vg3-læreplanen og har ulik varighet, avhengig av fagområde. Det er prøvenemndene som planlegger, gjennomfører og vurderer fagprøvene. Slike individuelle prøver gjennomføres hovedsakelig ute i den enkelte lærebedrift. Det store antallet prøver krever et stort antall prøvenemndsmedlemmer. I Innlandet er det utnevnt 594 prøvenemnds-medlemmer i til sammen 134 ulike lærefag. 
 

Fylkeskommunen skal sørge for at fag-/svenneprøvene gjennomføres etter lov og forskrift, og skal sikre at prøvenemndsmedlemmene har tilfredsstillende vurderingsfaglig kompetanse. Det legges ned betydelige ressurser med gjennomføring av ulike kompetansehevingstiltak for denne gruppen hvert år.
 

Lærekandidater får kompetansebrev som dokumentasjon etter endt læretid. Kompetanseprøven tar utgangspunkt i lærekandidatens tilpassede læreplan. Prøven gjennomføres og vurderes enten av prøvenemnd eller av den som er faglig leder/instruktør for lærekandidaten.
 

I 2024 ble det til sammen gjennomført 2412 prøver i Innlandet. Om lag 95 % av kandidatene som avla prøve i 2024 fikk enten karakteren «Bestått» eller «Bestått meget godt.» Dette viser at alle som får en lærekontrakt og som fullfører læretiden, har svært gode muligheter for å bestå.

 

Tabell 15 – Gjennomførte prøver i 2024
PrøveKandidatAntallBBMIBAvlyste prøverAndel B og BM
Fag-/svenneprøveLærling1304 779 462 61195,2%
Fag-/svenneprøveElev13378 47 7094,7%
Fag-/svenneprøveDeltaker i VO 3   3 
Fag-/svenneprøvePraksiskandidat825 438 342 40495,1%
Fag-/svenneprøveFagbrev på jobb104 54 47 2197,1%
KompetanseprøveLærekandidat43 33 82095,3%
Til sammen 2412 1382 906 112994,9%

Tabell 15 – Gjennomførte prøver i 2024. (Kilde: Novari IKS - Qlik Sense)