Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

  1. Sammendrag
  2. 1. Innledning og bakgrunn
    1. 1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle
    2. 1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer
      1. 1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak
      2. 1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i Innlandet
      3. 1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet
  3. 2 Videregående skoler
    1. 2.1 Virksomhetsdata for videregående skoler
      1. 2.1.1 Elevtallsutvikling
      2. 2.1.2 Demografiske endringer: 400 flere ungdommer med svært kort botid
      3. 2.1.3 Søkermønsteret til Vg1 skoleåret 2024-2025
      4. 2.1.4 Omvalg
      5. 2.1.5 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelagt opplæring (ITO)
      6. 2.1.6 Individuelle søkere
    2. 2.2 Kjennetegn på god opplæring
    3. 2.3 Gjennomføring
      1. 2.3.1 Gjennomføring på systemnivå
      2. 2.3.3 Gjennomføring fordelt på kjønn og utdanningsprogram
      3. 2.3.4 Gjennomføring på studiespesialisering
      4. 2.3.5 Elever som slutter i videregående skole
      5. 2.3.6 Fravær i videregående skole
    4. 2.4 Sammenhenger når det gjelder gjennomføring av videregående opplæring
      1. 2.4.1 Elevenes forutsetninger ved inngangen til videregående opplæring
      2. 2.4.3 Tiltak for økt læringsutbytte i Innlandet
    5. 2.5 Læringsmiljø
      1. 2.5.1 Elevundersøkelsen
      2. 2.5.2 Handlingsplan for psykisk helse
      3. 2.5.3 Avgangsmarkeringen
  4. 3 Fag- og yrkesopplæring
    1. 3.1 Arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet
    2. 3.2 Implementering av ny opplæringslov
    3. 3.3 Kontrakter i Innlandet
      1. 3.3.1 Formidling av læreplass
      2. 3.3.2 Gjennomsnittsalder ved læretidens oppstart
      3. 3.3.3 Løpende kontrakter ved årsskiftet
    4. 3.4 Yrkesfagkoordinatorer
    5. 3.5 Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
    6. 3.6 Oppsigelse og heving av kontrakt om opplæring
    7. 3.7 Godkjenning av lærebedrifter og samarbeidsorgan for lærebedrifter
    8. 3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver
    9. 3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram
    10. 3.10 Flere med fagbrev kommer ut i jobb
    11. 3.11 Lærekandidatordningen i bedrift
    12. 3.12 Ordning for lærekandidater med individuelt tilrettelagt opplæring i bedrift
    13. 3.13 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
      1. 3.13.1 Årlig rapportering fra lærebedrifter
      2. 3.13.2 Lærlingundersøkelsen
      3. 3.13.3 Kompetanseutvikling
      4. 3.13.4 Yrkesfagnettverkene
    14. 3.14 Læreplassgaranti - Pilot
      1. 3.14.1 Tilskuddsordninger for lærebedrifter
    15. 3.15 Skolekonkurranser for elever på yrkesfag
    16. 3.16 Fag og svennebrevutdeling
  5. 4. Internasjonalt servicekontor
    1. 4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger
    2. 4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt
    3. 4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge
  6. 5 Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  7. 6 Elevtjenesten
    1. 6.1 Rådgivningstjenesten
    2. 6.2 Oppfølgingstjenesten
  8. 7 Voksnes læring
    1. 7.1 Aktiviteten i Karriere Innlandet det siste året
    2. 7.2 Tiltak for minoritetsspråklige elever
    3. 7.3 Modulstrukturert opplæring
    4. 7.4 Karriereveiledning
    5. 7.5 Opplæring innen kriminalomsorgen
    6. 7.6 Opplæring for voksne i institusjon
    7. 7.7 Integrering
    8. 7.8 Desentrale og fleksible fag- og høgskoletilbud
    9. 7.9 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling

2.5.3 Avgangsmarkeringen

Inkludering er ett av fire satsingsområder i Innlandsstrategien som skal gjennomsyre fylkeskommunens arbeid. Ungdomsårene er for mange krevende, da man er i en overgangsfase mellom barn og voksen. Utestenging og utenforskap oppleves dessverre ofte i forbindelse med avgangsmarkeringen. 
 

Arbeidsgruppen, med representanter fra Elevorganisasjonen (EO), ungdommens fylkesråd, russepresidenter, elevrådsledere, elev- og lærlingombud, helsesykepleier, politi, SLT-kontakter, mobbeombudet, russekontakter ved skolene, foresatte, rektorer og skoleeier, hadde to møter i skoleåret 2024–25.Temaene var forebyggende arbeid, Ungdataundersøkelsen og veilederen Veien til avgangsstyret.
 

I januar inviterte skoleeier avgangspresidenter, elevrådsledere og kontaktpersoner til en samling om utfordringer knyttet til avgangskullet. Deltakerne fikk høre et sterkt foredrag fra en tidligere elev som opplevde utenforskap, og dette er senere tilbudt alle skolene i Innlandet. Ungdata og skolemiljø ble diskutert, med særlig fokus på inkludering. Elevene tok godt imot fylkestingets vedtak om 2 millioner kroner, og kom med kreative forslag til hvordan midlene kunne brukes for å skape en inkluderende avgangsmarkering våren 2025. Mange av tiltakene ble gjennomført.
 

I januar 2025 ble det bevilget midler til felles skolegenser til alle avgangselevene i Innlandet fylkeskommune. Dette ble godt mottatt og elevene ga tilbakemelding om at dette var et tiltak som ga stor effekt på samholdet blant avgangselevene.
 

Skoleeier deltar i det fylkeskommunale nettverket bestående av rådgivere i fylkeskommunene og ombud fra flere fylker. Det har blant annet resultert i nasjonale mål for en ny, trygg og inkluderende avgangsmarkering. I april 2025 vedtok fylkestinget:


1. Innlandet fylkeskommune støttar dei nasjonale overordna måla for ein ny, trygg og inkluderande avgangsmarkering. 
2. Innlandet fylkeskommune forpliktar seg til å initiere eit samarbeid med kommunane for å finne eigna lokasjonar for feiringa. Feiringa skal vere inkluderande for alle avgangselevane uavhengig av om eleven har valt å vere russ eller ikkje. 
3. Skulane i Innlandet fylkeskommune skal gjennomføre inkluderande skulemiljøtiltak for avgangselevane.

 

Russ - Klikk for stort bilde Mostphotos