Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/2025

  1. Sammendrag
  2. 1. Innledning og bakgrunn
    1. 1.1 Styrke fylkeskommunens samfunnsutviklerrolle
    2. 1.2 Kvalitetssystem og kvalitetsarbeid - Nasjonale og lokale indikatorer
      1. 1.2.1 Opplæringsloven, målstruktur og fylkestingets vedtak
      2. 1.2.2 Systematisk kvalitetsarbeid for videregående opplæring i Innlandet
      3. 1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet
  3. 2 Videregående skoler
    1. 2.1 Virksomhetsdata for videregående skoler
      1. 2.1.1 Elevtallsutvikling
      2. 2.1.2 Demografiske endringer: 400 flere ungdommer med svært kort botid
      3. 2.1.3 Søkermønsteret til Vg1 skoleåret 2024-2025
      4. 2.1.4 Omvalg
      5. 2.1.5 Tilpassa opplæring og individuell tilrettelagt opplæring (ITO)
      6. 2.1.6 Individuelle søkere
    2. 2.2 Kjennetegn på god opplæring
    3. 2.3 Gjennomføring
      1. 2.3.1 Gjennomføring på systemnivå
      2. 2.3.3 Gjennomføring fordelt på kjønn og utdanningsprogram
      3. 2.3.4 Gjennomføring på studiespesialisering
      4. 2.3.5 Elever som slutter i videregående skole
      5. 2.3.6 Fravær i videregående skole
    4. 2.4 Sammenhenger når det gjelder gjennomføring av videregående opplæring
      1. 2.4.1 Elevenes forutsetninger ved inngangen til videregående opplæring
      2. 2.4.3 Tiltak for økt læringsutbytte i Innlandet
    5. 2.5 Læringsmiljø
      1. 2.5.1 Elevundersøkelsen
      2. 2.5.2 Handlingsplan for psykisk helse
      3. 2.5.3 Avgangsmarkeringen
  4. 3 Fag- og yrkesopplæring
    1. 3.1 Arbeidslivets behov og samfunnsutviklingen i Innlandet
    2. 3.2 Implementering av ny opplæringslov
    3. 3.3 Kontrakter i Innlandet
      1. 3.3.1 Formidling av læreplass
      2. 3.3.2 Gjennomsnittsalder ved læretidens oppstart
      3. 3.3.3 Løpende kontrakter ved årsskiftet
    4. 3.4 Yrkesfagkoordinatorer
    5. 3.5 Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring
    6. 3.6 Oppsigelse og heving av kontrakt om opplæring
    7. 3.7 Godkjenning av lærebedrifter og samarbeidsorgan for lærebedrifter
    8. 3.8 Fag-/svenneprøver og kompetanseprøver
    9. 3.9 Overgang fra Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram
    10. 3.10 Flere med fagbrev kommer ut i jobb
    11. 3.11 Lærekandidatordningen i bedrift
    12. 3.12 Ordning for lærekandidater med individuelt tilrettelagt opplæring i bedrift
    13. 3.13 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling
      1. 3.13.1 Årlig rapportering fra lærebedrifter
      2. 3.13.2 Lærlingundersøkelsen
      3. 3.13.3 Kompetanseutvikling
      4. 3.13.4 Yrkesfagnettverkene
    14. 3.14 Læreplassgaranti - Pilot
      1. 3.14.1 Tilskuddsordninger for lærebedrifter
    15. 3.15 Skolekonkurranser for elever på yrkesfag
    16. 3.16 Fag og svennebrevutdeling
  5. 4. Internasjonalt servicekontor
    1. 4.1 Reis ut – Internasjonal praksis for lærlinger
    2. 4.2 Erasmus+ inkluderingsprosjekt
    3. 4.3 Nettverkssamarbeid mellom Tyskland og Norge
  6. 5 Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
  7. 6 Elevtjenesten
    1. 6.1 Rådgivningstjenesten
    2. 6.2 Oppfølgingstjenesten
  8. 7 Voksnes læring
    1. 7.1 Aktiviteten i Karriere Innlandet det siste året
    2. 7.2 Tiltak for minoritetsspråklige elever
    3. 7.3 Modulstrukturert opplæring
    4. 7.4 Karriereveiledning
    5. 7.5 Opplæring innen kriminalomsorgen
    6. 7.6 Opplæring for voksne i institusjon
    7. 7.7 Integrering
    8. 7.8 Desentrale og fleksible fag- og høgskoletilbud
    9. 7.9 Kvalitetsarbeid og kompetanseutvikling

2.5.2 Handlingsplan for psykisk helse

Arbeid med Handlingsplan for psykisk helse tar utgangspunkt i politiske vedtak i fylkestinget i 2021 og har siden 1.mai 2024 blitt driftet som prosjekt, med prosjektleder i full stilling. 
 

Målet med prosjektet er å styrke elevenes og lærlingenes psykiske helse og dermed bidra til at flere fullfører og består videregående opplæring. Hensikten med det forebyggende arbeidet er hele veien å redusere kjente risikofaktorer og styrke beskyttelsesfaktorer hos elevene og lærlingene. 
 

Handlingsplanen for psykisk helse tar utgangspunkt i 4 hovedpilarer: 

  • Digital temaveileder
  • Forebygging, folkehelse og livsmestring
  • Kompetansehevende tiltak
  • Ungdomsrettede aktiviteter og tiltak

    Satsingsområder
    Satsingsområdene i prosjektperioden er stress, press, søvn og bruk av sosiale medier. Dette er områder som St.meld 23 – Opptrappingsplanen for psykisk helse 2023-33, peker på at er årsaker til at ungdom, og særlig jenter, rapporterer høye tall når det gjelder psykiske plager. Tall fra den siste Ung-dataundersøkelsen som ble gjennomført vinteren 2024 bekrefter de samme utfordringene i Innlandet fylkeskommune. Ved å jobbe med disse satsingsområdene bidrar man til at flere unge kan mestre sine liv, oppleve et trygt og godt skolemiljø og ha en god livskvalitet.  
     

 

Aktivitet første prosjektår
Hovedfokuset første prosjektår har vært kartlegging av eksisterende tiltak ute på de ulike videregående skolene og lærebedriftene, nettverksbygging og oppstart av tiltak ute på skolene. Sammen med elevrådene, har skolene søkt og fått tildelt midler til tiltak for et trygt og godt skolemiljø som fremmer ungdoms mestring, livskvalitet og psykisk helse og utjevner sosiale forskjeller. De ulike tiltakene gjennomføres skoleåret 2025-26. Tildelingen har vært et samarbeid mellom Handlingsplan for psykisk helse og Ungdomsrådet i Innlandet fylke (ULF).
 

Det har vært arrangert ulike fagdager for helsesykepleiere, sosialpedagogiske rådgivere, karriereveiledere og miljøarbeidere med temaene stress, press, søvn og psykisk helse. 
 

Når det gjelder tiltaksutvikling rettet mot lærlinger har prosjektleder deltatt på flere lærling-samlinger og snakket om ivaretagelse av egen psykiske helse, i lys av satsingsområdene i prosjektet. Det er satt sammen en tverrfaglig arbeidsgruppe som ser på hvordan man kan utvikle gode flere gode tiltak for lærlingene og veilederne i bedriftene. 

 

Veien videre 
Fokuset fremover er oppfølging og evaluering av igangsatte ungdomsrettede tiltakene og utvikling av kompetansehevende tiltak ovenfor ansatte i videregående skole. Det planlegges også en Snapchat-kampanje om søvn høsten 2025. Den digitale temaveilederen vil i løpet av prosjektperioden bli evaluert og eventuelt redigert.
 

Gjennom samarbeid med enhet for Fagopplæring, bransjene og lærlinger håper man å utvikle nye og gode tiltak ovenfor lærlinger og veilederne i bedrift. 
 

Gjennom å sette fokus på satsingsområdene søvn, stress, press og bruk av sosiale medier, tverrfaglig samarbeid og styrkebasert tilnærming tror fylkeskommunen at man styrker elevenes og lærlingenes psykiske helse og dermed bidrar til at flere fullfører og består videregående opplæring.


 

Smilende elev med skolebøker og sekk  - Klikk for stort bilde Mostphotos