1.2.3 Det 13-årige opplæringsløpet i Innlandet
Overgangen mellom grunnskolen og videregående opplæring har fått økt oppmerksomhet i den nye opplæringsloven og forskriften som trådte i kraft 1. august 2024. Opplæringsloven § 9-5 slår fast at Fylkeskommunen har ansvar for å sikre en trygg og god overgang fra grunnskolen til videregående opplæring. Kommunene har på sin side et ansvar for å samarbeide med fylkeskommunen om overgangen.
Et systematisk samarbeid er viktig for å ivareta en trygg og forutsigbar overgang som kan bidra til å redusere frafall og fravær i videregående opplæring. Ungdom som opplever mestring og støtte i overgangen, har større sjanse for å fullføre skoleløpet. Når retten til videregående opplæring nå gjelder hele livet, blir en god start enda viktigere.
Innlandet fylkeskommune har, gjennom Oppfølgingstjenesten (OT), startet utprøving av modellen Målrettet individuelt overgangsarbeid (MIO). Modellen innebærer at OT-veiledere gir individuell og målrettet veiledning til elever i ungdomsskolen som kommunen vurderer at står i fare for å ikke fullføre videregående. Veiledningen kan også inkludere elevens familie. Målgruppen kjennetegnes ofte av lav motivasjon, høyt fravær, svake karakterer, manglende vurderingsgrunnlag eller andre forhold som gjør skolegangen krevende.
Målet med MIO er å styrke samarbeidet mellom grunnskole, kommune og OT, og forebygge frafall i videregående opplæring. Modellen er utviklet i Nordland fylkeskommune og det er et samarbeid mellom fylkene om både det faglig og forskning på effekten. Modellen ble tatt i bruk i utvalgte regioner i Innlandet skoleåret 2024–25. I skoleåret 2025–26 er det et satsingsområde for Oppfølgingstjenesten å utvide MIO-arbeidet til flere deler av fylket. MIO drives innenfor de knappe ressurser og økonomi som er tilgjengelig i Oppfølgingstjenesten. Dette innebærer at annet forebyggende arbeid gis mindre prioritet fordi en har tro på at MIO som innebærer samarbeid med kommunene om en bedre overgang til videregående opplæring. Med økte ressurser ville en raskere kunne fått modellen ut i et mye større område i Innlandet.
Gjennom rådgivernettverk i alle regioner samarbeider Innlandet fylkeskommune med grunnskolene. Nettverkene ledes av koordinatorer ved karrieresentrene og er viktige arenaer for å knytte grunnskole og videregående tettere sammen. Samarbeidet handler om å skape trygge overganger, forberede elevene til videregående opplæring og støtte dem i å ta gode utdanningsvalg.
Arbeidet bygger på faget utdanningsvalg i ungdomsskolen og gir elevene mulighet til hospitering og utprøving på videregående. Dette skal styrke karrierekompetansen, men mange er fortsatt usikre i sine valg. Samarbeidet må derfor utvikles kontinuerlig for å redusere omvalg. Kompetanseheving av rådgivere i både grunnskole og videregående er en sentral del av nettverksarbeidet, forankret i kvalitetsrammeverket for karriereveiledning.
Karriereveiledning
Mostphotos