Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2023/2024

11. Opplæring innen institusjoner

Innlandet fylkeskommune har ansvaret for å ivareta rettighetene til opplæring for barn og unge som er beboere og/eller pasienter tilknyttet institusjon. Ansvaret omfatter grunnskoleopplæring og videregående opplæring. 

Tabell 17.1 - Oversikt over barnevernsinstitusjoner for barn og unge i Innlandet (Kilde: VGO).
Barnevernsinstitusjoner KommuneAnsvarlig skole
Hedmark ungdoms- og familiesenter (akutt)
- Avd. Vien 1
- Avd. Vien 2
- Avd. Disen
- Avd. Stange akutt
Hamar



Stange
Ajer ungdomsskole og Storhamar skole



Stange ungdomsskole
Rena ungdoms- og familiesenter – RUFS (langtidsplassering)ÅmotÅmot barne- og ungdomsskole
Kirkenær barne- og omsorgssenter - KIBO (langtidsplassering)GrueGrue barne- og ungdomsskole
Fagertun (langtidsplassering og akutt)
- Avd. Rudsenga
- Avd. Nerkvernvegen (nyetablert jan. 24)
- Avd. Furnesvegen (Hamar)

Ringsaker
Ringsaker
Hamar

Brumunddal ungdomsskole
Furnes ungdomsskole og Mørkved skole
Ajer ungdomsskole
Solhaugen omsorg og behandling (langtidsplassering)
- Avd. Solbakken
- Avd. Vårheim (nyetablert jan 24)

Akershus fylkeskommune
Vestre Toten

Lunner ungdomsskole
Vestre Toten ungdomsskole
Bohab (langtidsplassering)Akershus fylkeskommuneLunner ungdomsskole
Innlandet barnevernsenter - IBS (langtidsplassering og akutt)GjøvikBjørnsveen og Vardal ungdomsskole

Tabell 17.1 - Oversikt over barnevernsinstitusjoner for barn og unge i Innlandet (Kilde: VGO)

Tabell 17.2 - Oversikt over helseinstitusjoner for barn og unge i Innlandet (Kilde: VGO).
HelseinstitusjonerKommuneSkoleavdeling
InnPed – Sanderud sykehus, SI ElverumElverumInnPed
Lillekollen – BUP Gjøvik, SI GjøvikGjøvikLillekollen (Blomhaug skole)
Kringsjåtunet – SI, LillehammerIFK Kringsjåtunet skole
Beitostølen helsesportsenter - BHSSØystre SlidreLidar skole

Tabell 17.2 - Oversikt over helseinstitusjoner for barn og unge i Innlandet (Kilde: VGO)

Antall i opplæring skoleåret 23/24 – tilknyttet barneverninstitusjon

Antallet beboere ved barnevernsinstitusjon i Innlandet fylkeskommune er på tilsvarende nivå som året før. Vi har dette skoleåret registrert totalt 153 ungdommer tilknyttet barneverninstitusjon jf. opplæringsloven § 13-2.  Av disse er 75 i grunnskolepliktig alder og 78 i videregående alder. Av antallet i grunnskolepliktig alder er 33 tilhørende andre fylker, der 21 av disse er inntektsbringende for fylkeskommunen i tråd med gjeldende refusjonsavtaler. 

Målgruppen i barnevernsinstitusjon blir stadig yngre. Antallet barnevernsplasserte tilhørende barnetrinnet øker. For skoleåret 22/23 ble det totalt registrert 5 barn tilknyttet barnetrinnet, for skoleåret 23/24 er antallet totalt 14 barn tilhørende barnetrinnet.  

Tabell 18 - Antall registrerte i barneverninstitusjon skoleåret 23/24 i grunnskolepliktig alder og videregående alder
SkoleårTotalt antall registrerte jf. § 13-2Antall i grunnskolepliktig alderAntall i videregående alder
2022/20231537776
2023/20241537578

Tabell 18 - Antall registrerte i barneverninstitusjon skoleåret 23/24 i grunnskolepliktig alder og videregående alder (Kilde: VGO).

Antall i opplæring skoleåret 23/24 – tilknyttet helseinstitusjon

Vi ser en økning i antall pasienter som har mottatt opplæring tilknyttet helseinstitusjoner jf. opplæringsloven § 13-3a, sammenliknet med året før. Ved Kringsjåtunet kan økningen ses i sammenheng med pågående pilotprosjekt, samt flere re-innleggelser og søskeninnleggelser. Kringsjåtunet gir i tillegg tilbud om opplæring til pasienter innlagt ved SI Lillehammer. 

For dette skoleåret ble totalt 24 pasienter gitt tilbud om opplæring i denne sammenheng. Ved Lillekollen kan økning i antallet fra forrige skoleår sees i sammenheng med ny behandlingsmodell fra Sykehus Innlandet, der Lillekollen nå også bistår i hjem-miljøet til pasienten. Totalt har Lillekollen bistått i 37 saker, der 29 av disse var innleggelser. Ved InnPed ser vi også en økning i antall, i tråd med trendbilde og behandlingsmodeller. 18 av de 57 registrerte er tilknyttet UT-team. 

Ved Beitostølen Helsesportsenter er antallet pasienter stabilt. Her rapporteres det om økende antall søsken i grunnskolealder som deltar på oppholdet sammen med pasienter.

Tabell 19 - Antall antall innlagte i helseinstitusjonene for barn og unge som har mottatt opplæring
SkoleårSykehuset Innlandet, KringsjåtunetSykehuset Innlandet avd. BUP døgn, LillekollenSykehuset Innlandet, InnPedBeitostølen helsesportsenterTotalt
2019/2020152132325393
2020/2021252956372482
2021/2022492046355470
2022/2023392642337444
2023/2024423757365501

Tabell 19 - Antall antall innlagte i helseinstitusjonene for barn og unge som har mottatt opplæring (Kilde: VGO).

Utviklingstrekk – institusjonsfeltet

Det rapporteres både fra barneverninstitusjoner og helseinstitusjoner om stadig større utfordringer, økende trykk om plasser, tyngre diagnoser/saker og mer skreddersøm etter individuelle behov.

Felles for målgruppen, og institusjonsfeltet som helhet, er stadig økende kompleksitet i sakene.

Utviklingstrekk barnevern 

Etterspørselen fra Bufetat om stadig flere institusjonsplasser merkes godt ved institusjonene. Det rapporteres fra samtlige barneverninstitusjoner om et økende og stort trykk om plasser. Dette skoleåret har det blitt etablert tre nye institusjonsavdelinger i fylket. Avtaler mellom de respektive kommunene og fylkeskommunen er utarbeidet. 

Nye avdelinger er Fagertun avdeling Nerkvernvegen (langtids, tilknyttet Ringsaker kommune), Solhaugen omsorg og behandling avdeling Vårheim (langtids, tilknyttet Vestre Toten kommune) og Innlandet barnevernsenter (utvidet med to nye plasseringer, tilknyttet Gjøvik kommune). Det er å forvente en vedvarende økning av antall barn og unge i barnevernsinstitusjon.

Utviklingstrekk helseinstitusjon 

For helseinstitusjonene ser vi de siste årene en gradvis dreining der behandling og opplæring nå vektlegges å skje mer i pasienten sitt hjem-miljø. For skoleavdelingene, og derav fylkeskommunen, har dette medført organisatoriske endringer. 

Skoleavdelingene organiserer for et mer ambulant team/ambulant organisering for å bistå hjemskolene i overgangsarbeidet. Målet er å skape mer samspill med familiene og forsøke å sikre at behandlingen vil ha effekt over lenger tid, og i pasientens nærmiljø.

Kringsjåtunet er i et pågående pilotprosjekt i samarbeid med SI Lillehammer, oppstart skoleåret 22/23, en «poliklinisk pilot». Målet med prosjektet er individrettet og tidlig innsats for økt skoleoppmøte for elever med alvorlig skolefraværsproblematikk.