SKEieOGrmelding 2024

  1. Forord
  2. Overordnet eierstrategi
  3. 1. Askjeselskap
    1. 1.1 Hedmark fylkeskraft AS
    2. 1.2 Oppland fylkeskraft AS
    3. 1.3 Innlandet Energi Holding AS
    4. 1.4 AS Kirkegaten 74
    5. 1.5 Blæstad Eiendom AS
    6. 1.6 Stangehallen Riksanlegg AS
    7. 1.7 Klimapark 2469 AS
    8. 1.8 Komm-In AS
    9. 1.9 Klosser Innovasjon AS
    10. 1.10 Vegfinans AS
    11. 1.11 NAF Trafikksenter AS
    12. 1.12 Fagernes Skysstasjon AS
    13. 1.13 Otta Skysstasjon AS
    14. 1.14 AS Oplandske Dampskibsselskap
    15. 1.15 Anno Museum AS
    16. 1.16 Atlungstad Brenneri AS
    17. 1.17 Teater Innlandet AS
    18. 1.18 Filminvest AS
    19. 1.19 Østnorsk Filmsenter AS
    20. 1.20 Musikk i Innlandet AS
    21. 1.21 Hafjell - Kvitfjell Alpin AS
    22. 1.22 Valdres Arbeidssenter AS
    23. 1.23 Gudbrandsdal Industrier AS (GIAX)
    24. 1.24 Hadeland Produkter AS (HAPRO)
    25. 1.25 Lipro AS
    26. 1.26 Topro AS
    27. 1.27 Tepas AS
    28. 1.28 Mjøsanker AS
    29. 1.29 Høyskolen for yrkesfag AS
  4. 2. Selskaper med delt ansvar
    1. 2.1 Stangehallen DA
  5. 3. Interkommunale selskap (IKS)
    1. 3.1 Novari IKS
    2. 3.2 Innlandet Revisjon IKS
    3. 3.3 Glåmdalen Interkommunale voksenopplæringssenter IKS
  6. 4. Kommunalt oppgavefellsskap
    1. 4.1 Kontrollutvalgssekretariatet Innlandet
    2. 4.2 NDLA – Nasjonal digital læringsarena
    3. 4.3 IKA Opplandene KO
    4. 4.4 Tannhelsetjenestens kompetansesenter (TkØ)
  7. 5. Særlovselskap
    1. 5.1 Innovasjon Norge
  8. 6. Samvirkeforetak
    1. 6.1 Biblioteksentralen SA
  9. 7. Forening – Ideell organisasjon
    1. 7.1 Opplæringskontoret Innlandet (OKINN)
    2. 7.2 Samarbeidande Kraftfylke (Kraftfylka)
  10. 8. Stiftelser
    1. 8.1 Stiftelsen Lillehammer kunstmuseum
    2. 8.2 Norges Olympiske samlinger
    3. 8.3 Stiftelsen Amadeus festivalen
    4. 8.4 Stiftelsen Kunstbanken senter for samtidskunst
    5. 8.5 Stiftelsen Hedmarken symfoniorkester
    6. 8.6 Stiftelsen festspillene i Elverum
    7. 8.7 Stiftelsen Ringsakeroperaen
    8. 8.8 Norsk litteraturfestival – Sigrid Undset dagene
    9. 8.9 Stiftelsen Skogfinsk Museum
  11. 9. Folkehøgskoler (del av Innlandet fylkeskommune)
    1. 9.1 Toten folkehøgskole
    2. 9.2 Ringebu folkehøgskole
  12. 10. Interkommunalt politisk råd (IPR)
    1. 10.1 Østlandssamarbeidet

3. Interkommunale selskap (IKS)

3.1 Novari IKS

  • Organisasjonsform
    Interkommunalt selskap 
  •  Innlandet fylkeskommunes eierandel: 
    1/15 del 
  • Andre eiere:
    Alle øvrige fylkeskommuner og Oslo kommune
  • Styreleder: 
    Bjørn Marthinsen  
  • Selskapets formål: 
    Selskapet er et IKT- og digitaliseringsselskap som skal sørge for effektive og behovsstyrte anskaffelser, forvaltning og drift av digitale tjenester for fylkeskommunens lovpålagte oppgaver innenfor utdanning og samferdselsforvaltning. Selskapet skal også tilby nødvendig faglig opplæring og veiledning knyttet til tjenestene som leveres.  
  • Opplysninger om selskapet i Brønnøysundregisteret
  • Selskapets årsmelding 2024 
  • Novari sin hjemmeside 

Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen

Deltagelse i selskapet skal sikre Innlandet fylkeskommune et kvalitetsmessig godt system for skoleadministrasjon og inntak på skoler. Selskapet utvikler også systemer som brukes i samferdselssektoren. 

Opplysninger og vurderinger

Novari sitt øverste organ er representantskapet som har ett medlem fra hver av de 15 deltakerne. Representantskapet har valgt et styre som følger opp selskapets drift.

Novari IKS leverer digitale tjenester til fylkeskommunene innenfor utdanning og samferdsel. Selskapsavtalen tilsier at andre digitale tjenester knyttet til lovpålagte fylkeskommunale oppgaver også kan legges til selskapet i tråd med deltakernes behov og bestilling. Systemene utvikles i fellesskap med de andre fylkeskommunene. 

Selskapets formål og dermed også ansvarsområde er utvidet, og selskapet har overtatt ansvaret for IKT-oppgaver innen samferdselsområdet. Det er etablert avtaler om fellesløsninger for forvaltning, drift og vedlikehold av fylkesveinettet og for oppfølging av utbyggingsprosjekter. Bruken av fellesløsningene har hatt en positiv utvikling, og integrasjonsløsningen FINT får stor betydning på stadig flere viktige anvendelsesområder.  

Utvidelsen av selskapets formål og ansvarsområde vil bidra til ytterligere digitalisering i, og samhandling mellom, fylkeskommunene. Dette innebærer et behov for å ruste seg for større oppgaver med minst mulig bruk av ekstern konsulentbistand. Som følge av dette er kapasitet og kompetanse styrket både i selskapet og i styret. 

Eierutvalget anbefaler

Eierutvalget anbefaler å beholde eierandelen i selskapet,

3.2 Innlandet Revisjon IKS

  • Organisasjonsform: 
    Interkommunalt selskap 
  • Innlandet fylkeskommunes eierandel: 
    16 %
  • Andre eiere: 
    Eies sammen med 24 kommuner i Innlandet fylke.   
  • Styreleder: 
    Steinar I. Høyesveen Sagrusten 
  • Selskapets formål: 
    Innlandet Revisjon har som oppgave å utføre revisjon iht. Lov om kommuner og fylkeskommuner av 22. Juni 2018 og skal sikre de deltakende kommuner revisjon i egen regi. Innlandet Revisjon skal tilby deltakerne tjenester i samsvar med Forskrift om revisjon. Selskapet kan også tilby tjenester til andre kommuner og virksomheter som fører regnskap etter kommunale regnskapsprinsipper, samt i andre virksomheter der selskapet er valgbart som revisor. Selskapet skal levere sine tjenester til selvkost, og har ikke fortjeneste som formål. 
  • Opplysninger om selskapet i Brønnøysundregisteret 
  • Selskapets årsregnskap 2024
  • Innlandet Revisjon sin hjemmeside 

Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen

Fylkestinget avgjør selv om fylkeskommunen skal ansette egne revisorer, delta i interkommunalt samarbeid om revisjon, eller inngå avtale med annen revisor. Fylkestinget i Innlandet har valgt Innlandet Revisjon IKS som revisjonsselskap.

Opplysninger og vurderinger 

Som eier bør fylkeskommunen ha fokus på om dagens ordning sikrer kvalitet i tjenesten og kostnadseffektiv drift. Eierutvalget har ikke oppfattet signaler om at det er ønsker eller behov for å vurdere endringer i eierskapet og/eller revisjonsordningen.

Innlandet revisjon IKS mottok i 2025 en henvendelse fra Revisjon Øst IKS om å utrede muligheten for sammenslåing mellom de to selskapene. Forslaget ble avvist av økonomiske årsaker av både styret og representantskapet i Innlandet revisjon.

Eierutvalget anbefaler 

Eierutvalget anbefaler å beholde eierandelen i selskapet. 

3.3 Glåmdalen Interkommunale voksenopplæringssenter IKS

  • Organisasjonsform
    Interkommunalt selskap
  • Innlandet fylkeskommunes eierandel: 
    29,7%
  • Andre eiere:      
    Kongsvinger kommune 29,7% 
    Sør-Odal kommune 12,2% 
    Eidskog kommune 11,2% 
    Grue kommune 8,9% 
    Nord-Odal kommune 8,31% 
  • Styreleder: 
    Sjur Arnfinn Strand  
  • Selskapets formål: 
    Glåmdal interkommunale voksenopplæringssenter (GIV) har som formål å bidra til å utvikle kompetansen til den voksne befolkningen i Glåmdalsregionen ved å legge til rette for og gi opplæring. Dette innebærer å tilby lovpålagt opplæring for voksne på vegne av eierne, samt tilby opplæring av ansatte i eierkommunene. Gjennom samarbeid skal eierne sikres et godt faglig miljø med kompetente lærekrefter. GIV kan også tilby opplæringstjenester til andre offentlige eller private virksomheter og enkeltpersoner som har behov for å heve sin kompetanse. 
  • Opplysninger om selskapet i Brønnøysundregisteret 
  • Selskapets årsregnskap 2024 fra proff.no
  • Glåmdalen interkommunale voksenopplæringssenter sin hjemmeside  

Innlandet fylkeskommunes bakgrunn for eierinteressen 

Bakgrunnen for fylkeskommunens deltakelse er å bidra til å høyne kompetansen til den voksne befolkningen i Glåmdalsregionen ved å legge til rette for og gi opplæring. 

Opplysninger og vurderinger 

Selskapsavtalen for GIV ble endret i 2024. Fylkestinget godkjente den nye selskapsavtalen i sak 88/2024. Representantskapet er selskapets øverste organ, og skal ha deltakere fra alle eierne.

2024 var et økonomisk svært godt år for GIV, med stor vekst i inntekter som følge av spesialpedagogiske oppgaver og økt antall deltagere på introduksjonsprogrammet. Årsresultatet ble 5,2 millioner kroner, men halvparten av beløpet vil bli tilbakebetalt til kommunene som har kjøpt tjenester fra GIV i 2024.

Mangfoldet i deltagergruppen hos GIV er stort, både med tanke på landbakgrunn, språk, skolebakgrunn, yrkeserfaring, kultur og religionstilhørighet. Senteret hadde 200 elever i 2024, med cirka 30 nasjonaliteter representert.

Eierutvalget anbefaler

Eierutvalget anbefaler å beholde eierandelen i selskapet.