Elrond kan ikke gå for egen maskin ennå - Innlandet fylkeskommune

Elrond kan ikke gå for egen maskin ennå

Batteriene til den nye Randsfjordferja er forsinket. Båten må enten slepes til Horn eller ligge litt lenger i Røykenvik.

Den nye Randsfjordferja kan bli liggende i Røykenvik noen uker til, før den er seilingsklar. - Klikk for stort bildeDen nye Randsfjordferja kan bli liggende i Røykenvik noen uker til, før den er seilingsklar. Kari Hermanrud Etter planen skulle Elrond være klar til å gå for egen maskin til Horn innen 11. oktober, når gjeldende tillatelse fra Statsforvalteren til å ligge i Røykenvik går ut.

Batterier monteres nå

Det meste av monteringsarbeidet har gått etter planen mens det nederlandske skipsverftet har jobbet med Elrond ved land i Røykenvik.

Arbeidet med å sette sammen de store seksjonene som den nye bilferja består av, begynte for to måneder siden.

- Bygge- og anleggsbransjen sliter med forsinket levering av flere typer varer og materialer for tida. I vårt tilfelle har leveransen av batteriene som skal forsyne den nye båten med drivkraft blitt litt forsinket, sier enhetsleder Geir Hestetræet i Innlandet fylkeskommune.

Batteriene blir levert til skipsverftets anleggsplass i Gran denne uka. I neste uke skal de være ferdig montert og koblet til.

Må søke om sleping

Rederiet har sendt søknad til Sjøfartsdirektoratet om å få slepe Elrond fra småbåthavna i Røykenvik til ferjekaia på Horn. De siste monteringsarbeidene innvendig i ferja skal utføres når Elrond har kommet dit.

Småbåthavna i Røykenvik ligger i et naturreservat med et våtmarksområde der mange fugler holder til. Statsforvalteren i Innlandet har gitt tillatelse til at Elrond kan bli i Røykenvik til 11. oktober. I tillatelsen heter det at arbeidet med båten og all ferdsel skal skje varsomt og ta hensyn til vegetasjon og dyreliv.

- Vi har vært i kontakt med Statsforvalteren og forklart situasjonen som har oppstått nå. Statsforvalteren er innstilt på å la båten få ligge i Røykenvik inntil 1. november, hvis vi ikke får slepetillatelse, sier Hestetræet.

Mye testing

I tillegg til at det fortsatt foregår en del montering av utstyr og deler på den nye ferja, blir mye av utstyret og systemene testet nå. Når motoren og batteriene har kommet på plass og båten kan gå på Randsfjorden, skal mannskapene bli lært og trene med ferja. Det vil skje i november.

- Når Elrond har blitt seilingsklar og mannskapene får opplæring, må vi innstille Randsfjordferja II i perioder midt på dagen for å få frigjort mannskapene. Vi kommer til å kjøre morgen- og ettermiddagsavgangene som normalt, slik at folk kommer seg til og fra jobb og skole, sier Hestetræet.

Enhetslederen forteller at det er mye som skal testes og godkjennes av sjøfartsmyndighetene før Elrond får lov å seile på Randsfjorden. Sjøfartsdirektoratet og Bureau Veritas er til stede i Gran og kontrollerer arbeidet og dokumentasjonen av plan- og byggeprosessen.

- Vi regner med at den nye Randsfjordferja kan gå i normal drift før jul, avslutter Hestetræet.

Til toppen