Skolemiljø

Opplæringsloven skal bidra til at elevene har det trygt og godt på skolen, slik at de trives og kan lære best mulig.

Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Det er elevens egen subjektive oppfatning som avgjør om skolemiljøet er trygt og godt.

Kapittel 9A i Opplæringsloven omhandler reglene om skolemiljø, og inneholder en fremgangsmåte for hvordan skolen og fylkesmannen skal behandle sakene på best mulig måte. Det er ikke valgfritt for skolene og skoleeierne å følge reglene som er vedtatt av Stortinget. Reglene skal sikre elevenes rettsikkerhet i saker som gjelder skolemiljøet.

Reglene om skolemiljø gjelder ikke for lærlinger, lærekandidater og deltakere i opplæring særskilt organisert for voksne etter opplæringsloven kapittel 4A. For lærlinger og lærekandidater gjelder arbeidsmiljøloven.

Les mer om elevenes skolemiljø på Utdanningsdirektoratets nettsider.