Forslag til lese-/pensumlister
Fag i nye læreplaner gjeldende fra høsten 2020 i fagfornyelsen LK20:
Det er ikke utarbeidet leselister for disse fagene. Kandidatenes kompetanse vurderes i forhold til kompetansemålene i læreplanen.
Fag i Kunnskapsløftet LK06:
Dette er forslag til hva du kan lese og forberede deg til før muntlig eksamen i følgende fag geofag 1, religion og etikk, språkfag og norsk muntlig.
Du står fritt til å velge om du vil levere leseliste, men vi anbefaler deg sterkt til å levere inn en oversikt over det fagstoffet du har gjennomgått til skolen der du skal ta eksamen i språkfag, religion og geofag1. Dette vil gi sensorene et godt grunnlag for å kunne hjelpe deg gjennom eksamen slik at du får et best mulig resultat.
Vi gjør oppmerksom på at du kan eksamineres ut fra hele læreplanen. En leseliste erstatter ikke læreplanene.
Oversikten må leveres til den skolen hvor du skal ta eksamen minimum to uker før eksamen, eller senest innen:
- 1. november for høsteksamen
- 1. april for våreksamen
Du står fritt til å velge læreverk og tekster, men lista må være i samsvar med læreplanen i faget.
Under finner du forslag til ferdige lister, og lister du kan fylle ut selv.
NB: I feltet for personnummer er det tilstrekkelig å bare skrive fødselsdato.
Engelsk
Fransk
Norsk
Religion
Russisk
Spansk
Tysk
Mulige lab-øvelser
Du skal ikke sende inn noen forslag til skolen, men forberede deg på øvelsene i det faget du har meldt deg opp i.
Under ser du en liste over lab-øvelser som det er mulig å bli prøvd i på muntlig-praktisk eksamen i naturfag, biologi, fysikk, kjemi og informasjonsteknologi.
Mulige lab-øvelser for privatister i Innlandet fylkeskommune i realfagene: naturfag, biologi, fysikk, kjemi og informasjonsteknologi.
For alle fag gjelder følgende: Det er alle målene i læreplanen som er utgangspunkt for hva du kan bli eksaminert i til eksamen. Dette er en liste over hva som kan være aktuelt som det praktiske innslaget under eksamen. Du må være forberedt på å bli eksaminert i varianter og deler av øvelsene som er listet opp her. Det vil bli lagt vekt på at du kjenner utstyret og kan gjøre greie for det som skjer.
Øvelser:
- Økologi (klassifisere og knytte opplysningene opp mot levemåter og tilpasning. Biotiske og abiotiske faktorer.)
- Genetikk. Struktur DNA, denaturering av protein, forklare mitose, monohybrid og dihybrid arv, genetiske fingeravtrykk, genmodifisering.
- Evolusjon. Modellforsøk av genetisk drift.
- Energiomsetning. CO2 i celleånding, enzymaktivitet.
- Enzymaktivitet.
- Hvordan abiotiske faktorer påvirker fotosyntesen.
- Celleånding hos dyr og planter (påvisning med kalkvann og fenolrødt).
- Fotosyntese (påvisning av stivelse og spalteåpninger).
- Noen arvelige egenskaper hos mennesket.
- Kloning av plante.
- DNA-analyse (bruk av gel-elektroforese).
- Genetisk drift (plastperler med ulike farger).
- Kunne planlegge og gjennomføre et større feltarbeid og benytte biologiske metoder til å samle inn, kartlegge og utforske ulike typer organismer. Feltarbeidet skal ikke sendes inn, men privatisten må påregne å redegjøre for feltarbeidet hvis dette blir et tema i eksamensoppgaven.
Øvelser:
1. Bevegelse og krefter:
Eksempler på bevegelse kan være: Horisontalt og skrått kast, vannrett og loddrett sirkelbevegelse, bevegelse nedover eller oppover et skråplan. Du må kunne måle, beregne, forklare og diskutere ulike forhold i bevegelsen (som for eksempelvis fart, akselerasjon, krefter, energi, friksjon og kastlengde ved kast).
En annen type praktisk oppgave tar for seg gjenstander festet i metallfjærer eller strikker som kan strekkes (eller eventuelt presses sammen). Også her må du kunne måle, beregne, forklare og diskutere ulike forhold, for eksempel om krefter og energi.
Støt mellom to gjenstander, for eksempel mellom to små vogner med ulik masse som kolliderer på en horisontal bane. Støtet kan også være fullstendig uelastisk. Foreta aktuelle målinger og forklare, beregne og diskutere
2. Elektrisk og magnetisk felt, induksjon:
Her nevnes aktuelle praktiske innslag punktvis. Flere av kulepunktene vil kunne forekomme. Sentralt står "høyrehåndsreglene”.
- Forklare og demonstrere magnetisk felt i og omkring spole og rundt rett strømførende leder. Magnetiske krefter.
- Strømvekt: Sammenheng mellom magnetisk kraft på rett strømførende leder i homogent magnetfelt. Målinger og beregning av magnetisk flukstetthet B
- Induksjon: Magnet føres inn og ut av en spole som er tilkoblet et ampermeter eller et voltmeter. Alternativt kan magneten falle gjennom spolen. Diskusjon av målinger.
- Teltronrøret: Elektroner i bevegelse gjennom krysset elektrisk og magnetisk felt. Forsøket er mer eller mindre ferdig oppkoblet. Diskusjon av felt, bevegelse og krefter med mer.
3. Kvantefysikk:
- Fotoelektrisk effekt: Demonstrasjon og bestemmelse av Planckkonstanten
- Lys gjennom polarisasjonsfiltre: I fortsettelsen av dette praktiske innslaget er temaet sammenfiltring av fotoner.
4. Digital Lyd:
Bruk av lydediteringsprogram. Sampling og endring av lyden.
Øvelser:
- Programmering (viktigste og mest sannsynlige område)
- Multimedieutvikling – bilde-, film- og lyd-behandling
- Multimedieutvikling/programmering – animasjon, tidsdynamiske programmer.
- Multimedieutvikling filer og filtyper – vurdering og tilpasning av en del utdelte filer
- Planlegge og dokumentere en applikasjon, med bruk av noen kjente teknikker
Øvelser:
- Kvantitativ uorganisk analyse. Syre-basetitrering, fellingstitrering, redokstitrering.
- Elektrokjemi. Galvanisk element, elektrolyse av saltløsninger og kobbersulfatløsning.
- Kvalitativ uorganisk analyse. Kation, anion.
- Kvalitativ organisk analyse. Umetta sambindinger, alkoholer, aldehyd og keton, karboksylsyrer, halogenerte sambindinger.
- Bufferanalyse. Bufferløsninger egenskaper og kapasitet.
- Analyse av jerninnholdet i et salt (permanganattitrering).
- Analyse av hypokloritt i vann (jodometri).
- Påvise metaller i legeringer og ioner i salter og gjøre rede for resultatene (uorganisk analyse).
- Tolke enkle massespektre og 1H-NMR spektre.
- Gjøre påvisningsreaksjoner på enkle organiske forbindelser.
- Organisk syntese.
Øvelser:
- Måle radioaktiv stråling og demonstrere skjerming mot radioaktiv stråling.
- Gjennomføre forsøk med halveringstid og bakgrunnsstråling.
- Bygge modell av DNA-molekyl.
- Vise monohybrid nedarving.
- Kunne utføre og forutsi utfall av redoksreaksjoner ut fra spenningsrekken.
- Isolere DNA (fra hvitløk eller spytt).
- Fullstendig og ufullstendig forbrenning av magnesium og jern.
- Lage et galvanisk element og forklare hvordan det fungerer (Daniellcellen).
- Elektrolyse av kobberkloridløsning.
- Mikroskopering. Kjenne navn på ulike deler og rett bruk.
- Mikroskopering av ferdigpreparat av biologisk materiale.