Elever i bedrift, en smakebit på yrkeslivet - Innlandet fylkeskommune

Elever i bedrift, en smakebit på yrkeslivet

Eleven Freshteh Amini har laget mat til både store og små i ti uker.

Gjennom faget Yrkesfaglig fordypning får Vg2-elever på yrkesfag velge praksisplasser der de får kjenne på det å jobbe i fagmiljø, møte nye mennesker og erfare det å stå opp tidlig og gi det beste av seg selv gjennom en arbeidsdag.

Ti uker i bedrift

Frisk frukt og grønt er viktig for aktive barn.  Freshthe Amini kutter pærer til sultne små. - Klikk for stort bildeFrisk frukt og grønt er viktig for aktive barn. Freshthe Amini kutter pærer til sultne små. Marianne Berg Freshteh Amini har i 10 uker hatt praksisperiode hos Lillehammer idrettsbarnehage, en stor barnehage med 86 barn og 20 ansatte.

Styrer Maria Jordskogen forteller at eieren Læringsverkstedet A/S har som ett av sine mål å kunne tilby barn og ansatte tre måltider hver dag.

Barnehagen har benyttet seg av ernæringsfysiologer for å finne ut av hva barn trenger av riktig mat. Kjøkkensjef Reinhard Kuhns har ansvar for den daglige driften på kjøkkenet.

Idrettsbarnehagen baker ferske rundstykker og brød hver dag, lager ett varmt måltid midt på dagen, og tilbyr, grøt, frukt og grønnsaker som mellommåltider.

Mye lærdom på kort tid

Freshteh kom til Norge fra Afghanistan for litt over fire år siden. Hun ønsker å utdanne seg som institusjonskokk, og da passet det fint å få praksisplass i barnehage.

Det å få jobbe sammen med en flink kokk som Reinhard i ti uker har gjort meg mye tryggere og flinkere i det jeg kunne fra før, men ikke minst lært meg mange nye ting.

Tre måltider om dagen til over hundre personer gjør at tempoet er høyt på kjøkkenet i Idrettsbarnehagen på Lillehammer.

- Reinhard er både streng og veldig snill, han ville mitt beste. Noe av det jeg har blitt flinkere til, er å jobbe fortere og planlegge godt. Med så mange som skal ha hjemmelaget mat flere ganger om dagen, må man både jobbe fort og ha en god plan, forteller Freshteh.

Kokkekniv i gave

Fire små venter spent på hva de får til lunch. - Klikk for stort bildeFire små venter spent på hva de får til lunch. Marianne Berg Freshteh forteller om hvilke erfaringer hun har gjort seg – om hva barn liker best, om hvor sultne de blir med høyt aktivitetsnivå, og hvor mye maten betyr for både store og små. 

- Reinhard lærte meg å lage god og sunn mat tilpasset barns behov og smak, med masse fisk, grønnsaker og frukt. Jeg lærte også mye om arbeidslivet, om planlegging og tempo.

Freshteh forteller at Reinhard fulgte henne opp til det siste, og til og med ringte og briefet henne kvelden før hun skulle ha praktisk prøve på skolen.

- Da mine ti uker var over, fikk jeg en fin gave av han. Det var en flott kokkekniv som jeg kan ta med meg videre i livet, sier Freshteh Amini stolt.

Til høsten går hun for læreplass et sted, men hun vet ennå ikke hvor.

Fornøyde lærere

Marianne Berg er faglærer ved restaurant- og matfag på Lillehammer vgs. Hun hadde ansvar for å følge opp Freshteh i praksisperioden, og hun er ikke i tvil om hva tida ute i bedrift gjør for elevene.

- Dette er en flott mulighet for ungdommene. I møte med lokalt næringsliv får de fordype seg i sitt fagområde rundt i fagmiljøene i ulike bransjer.

Hun forteller at på tross av Covid-19 har de fått ut alle elevene denne vinteren.

- En del tilpasninger, utallige tester og litt nytenkning har det blitt, men utfordringer er til for å løses. Men uten våre eksepsjonelle samarbeidsbedrifter hadde dette ikke vært mulig, sier faglærer Marianne Berg.

Kokken Reinhard

Hver eneste dag får små og store nybakte brød og rundstykker i  Idrettsbarnehagen i Lillehammer. Kjøkkensjef Reinhard Kuhns tar ut ferske brød fra ovnen. - Klikk for stort bildeHver eneste dag får små og store nybakte brød og rundstykker i Idrettsbarnehagen i Lillehammer. Kjøkkensjef Reinhard Kuhns tar ut ferske brød fra ovnen. Marianne Berg Barnehagen har ikke stort produksjonskjøkken, men akkurat det et velutstyrt kjøkken trenger. De har blant annet eltemaskin, konveksjonsovn og kokeplater. Men viktigst av alt – en faglært kokk.

Reinhard Kuhns har jobbet som kokk og kjøkkensjef på mange hoteller i flere tiår, før han tok jobben i Idrettsbarnehagen. Han synes det er fint å kunne ta imot elever som skal lære faget han selv er så glad i.

- Jeg har en stor kjærlighet og et stort engasjement for kokkeyrket. For meg er det viktigste at elevene som kommer blir trygge og selvstendige, og at de lærer mest mulig mens de er hos meg, sier Reinhard. Han begynte som kokk da han var 17 år, og har godt over 40 års erfaring som kokk.

- Jeg så raskt en stor utvikling hos Freshteh. I løpet av bare noen få uker jobbet hun raskt og selvstendig. Jeg kunne jobbe med noen oppgaver, mens hun på egen hånd gikk i gang med andre – akkurat slik det må være på et kjøkken, skryter Reinhard.

Reinhard står selv i oppvasken eller i "potetskrellen" når han har elever utplassert. Han ønsker at de skal lære mest mulig og ikke bli stuet bort med oppgaver de ikke lærer så mye av.

De skal lære og vokse som mennesker, og ikke bli utnyttet eller skremt av yrket. Det aller morsomste er å få overført noe av min kunnskap, og ikke minst min store glede og entusiasme ved det å lage mat. 

Yrkesfaglig fordypning

Målet med yrkesfaglig utdanning i et fireårig perspektiv er sluttkompetanse med bestått fagbrev eller yrkeskompetanse.

Til en viss grad kan man kalle ordningen for et langt jobbintervju.

I Yrkesfaglig fordypning (YFF) veksler man mellom læringsarenaer og gir elevene mulighet til å oppleve realistiske arbeidssituasjoner i læringsarbeidet. YFF skal gi elevene mulighet til å prøve ut ett eller flere lærefag. Praksis i bedrift bidrar til å gi elevene et godt grunnlag for å velge lærefag, og øker muligheten for å få lærekontrakt.

Omfanget av faget YFF er 168 årstimer på Vg1 og 253 årstimer på Vg2.

Skolen organiserer, periodiserer og gir konkret innhold i faget i samråd med lokalt næringsliv, opplæringskontor og samarbeidende skoler.

Jørn Olav Bekkelund - Klikk for stort bildeJørn Olav Bekkelund Jørgen Skaug - Godt forarbeid, forutsigbarhet og løpende dialog mellom skolen og bedriften gjennom praksisperiodene er avgjørende for at elevene skal lykkes i bedrift, sier seksjonssjef Fagopplæring og skoletilbud, Jørn Olav Bekkelund.

Skolen/faglærer må samarbeide med bedriftene både i forkant, underveis og i etterkant av praksisperioden. Under planleggingen må man gå gjennom rutiner for gjennomføring av YFF, og avklare hvilke forventninger partene har til YFF i bedrift.

- Faglærer, elev og bedrift må kartlegge hvilke arbeidsoppgaver som er aktuelle for den enkelte elev og hvilke kompetansemål som skal nås i løpet av praksisperioden, sier Bekkelund.

Hvorfor skal bedrifter ta imot elever i Yrkesfaglig fordypning (YFF)?

  • Gi elevene muligheter til å prøve yrket
  • Være med på å rekruttere fremtidige fagarbeidere
  • Få mulighet til å teste elev mot lærebedrift
  • Vise samfunnsansvar 

Håndbok for YFF, Yrkesfaglig fordypning Innlandet

Til toppen