Pæling ved ferjekaiene vil medføre støy - Innlandet fylkeskommune

Pæling ved ferjekaiene vil medføre støy

Entreprenøren som bygger om kaiene for Randsfjordferja, skal slå ned stålrør i fjorden mellom 7. og 23. april.

Randsfjordferja II legger til ved Horn - Klikk for stort bildeRandsfjordferja II legger til ved Horn Kari Hermanrud I forbindelse med at det blir ei ny bilferje på Randsfjorden til høsten, må kaiene på Tangen og Horn bygges om.

Den nye, elektriske båten Elrond blir bredere enn Randsfjordferja II, som går der nå. Da må også dykdalbene, de store støtdemperne som står i vannet ved kaiene, skiftes ut.

Stålpæler som slås ned

Dykdalbene står på stålrør som skal festes godt i grunnen. Når maskinene dunker stålrørene ned i bakken, kan det høres godt.

Ferja kan ikke gå mens dette arbeidet blir utført.

- For å jobbe effektivt, kommer entreprenøren til å jobbe nesten hele døgnet. Mellom klokka 23 og 01, mens folk flest er i ferd med å legge seg og sovne, blir det stans i arbeidet, sier Knut Lomsdalen, som er byggeleder i Innlandet fylkeskommune.

Arbeidet med pæling starter ved Horn og kommer til å pågå sju dager i uka. Etter ca. ei uke blir mannskap og maskiner flyttet over til Tangen.

Beklager støyen

Arbeidet kommer til å vare til ca. 23. april, litt avhengig av været. Lomsdalen beklager at folk som bor i nærheten av kaiene må leve med lyden av pæling i to-tre uker.

- Vi jobber så effektivt som mulig, og samkjører denne aktiviteten med det øvrige arbeidet som skjer på kaianleggene nå. Dermed slipper vi å ta ferja ut av drift i flere omganger.

Når kaiene har blitt rustet opp og bygget om, og den splitter nye ferja går på Randsfjorden, blir det heldigvis lenge til neste gang folk i området må ha det slik, sier Lomsdalen.

Ferjestans fra 06.04. til ca. 15.06.

Randsfjordferja II blir liggende ved land fra tirsdag 6. april til ca. 15. juni, mens landkarene til kaiene blir bygget om.

Når ferja begynner å gå igjen i juni, vil den ha normal kapasitet til å ta med passasjerer og personbiler, mens lastebilene må vente til Elrond blir satt inn på ruta tidlig i høst.

Den får plass til 16 personbiler, eller 1 tømmerbil og 6 personbiler, og 65 passasjerer.

Til toppen