Hvilke saker skal sendes til oss?
Her finner du en liste over bygningssaker som skal sendes til oss.
Til uttalelse etter kulturminneloven:
- søknader om tiltak på freda bygninger og anlegg (§ 15 a)
- søknader om riving eller endring av bygninger og anlegg oppført før 1850 (§25)
Til uttalelse før kommunen fatter vedtak etter plan- og bygningsloven:
Søknader om riving eller endring av bygninger som
- er oppført før 1900 (inngår i SEFRAK-registrerte)
- er en del av et helhetlig kulturmiljø eller bygningsmiljø
- ligger innenfor et område som er regulert eller avsatt som hensynssone til bevaring (§ 25.6 i gammel plan- og bygningslov og § 11-8/§ 12-6 i den nye)
- tiltak som krever dispensasjon fra planbestemmelser om vern
- søknader om tiltak på verneverdige bygninger og anlegg oppført før 1900
Informasjon vi ønsker å få oversendt:
- kort beskrivelse av bygningen og miljøet den står i, -både i tekst og bilder
- beskrivelse av bygningens tekniske tilstand
- kartutsnitt over eiendommen og området den ligger i
- tegninger som viser dagens situasjon og ønskede tiltak
- søkers begrunnelse
- kommunens foreløpige vurdering
Sist endret 04.12.2019 09.53