Randsfjordferja innstilt i to måneder - Innlandet fylkeskommune

Randsfjordferja innstilt i to måneder

Ferja stanser fra 6. april på grunn av ombyggingsarbeid i forbindelse med den nye ferja som kommer i sommer.

Randsfjordferja II er inne i sin siste driftssesong. - Klikk for stort bildeRandsfjordferja II er inne i sin siste driftssesong. Kari Hermanrud Et nederlandsk skipsverft er i ferd med å fullføre arbeidet med å bygge og teste den elektriske bilferja Elrond, som skal erstatte den vel 70 år gamle Randsfjordferja II.

For at Elrond skal kunne legge til kai ved Tangen og Horn, må dagens kaianlegg bygges om.

Det blir også bygget en ny slipp som båten kan tas i land på ved Horn, nye tekniske bygg, ladestasjon, nytt lysanlegg og bedre atkomstveger til kaiene.

Landkarene må bygges om

- Vi hadde håpet å gjennomføre dette uten å ta ferja ut av drift i lange perioder. Nå viser det seg at landkarene må gjennom ei mer omfattende ombygging enn vi trodde på forhånd, sier enhetsleder Geir Hestetræet i Innlandet fylkeskommune.

- Kaiene er over 50 år gamle og i dårlig stand. Entreprenøren må blant annet støpe mye, og betong har lang herdetid. Derfor tar det tid før kaiene kan tas i bruk igjen.

Driftsstans fra 6. april til 14. juni

Slik det ser ut nå, vil ferja ikke kunne settes inn igjen før rundt 14. juni. Da skal arbeidet i vannet og på land for en stor del være ferdig.

Den nye ferja er bredere og lavere enn Randsfjordferja II. Nye kjørebruer som passer til Elrond blir montert før sommeren, mens ferja er innstilt.

- De nye kjørebruene passer ikke til den gamle båten. Vi vil gjøre midlertidige tiltak slik at gamleferja kan gå i sommer. Denne tilpasningen av kjørebruene gjør dessverre at ferjesambandet ikke kan ta med lastebiler i denne perioden, sier Hestetræet.

En halv time ekstra å kjøre rundt

Det tar ca. en halv time ekstra å kjøre rundt Randsfjorden, når ferja ikke går.

Innlandstrafikk legger til rette slik at barn og unge som har skoleskyss blir hentet en halv time tidligere om morgenen.

Hestetræet beklager at det blir en vår med innstilt ferje og en sommer der lastebilene ikke kan bruke ferja, men han håper og tror at passasjerene har forståelse for dette.

- Fra i høst får vi ei splitter ny, miljøvennlig bilferje på Randsfjorden. Ferja, kaiene og vegene fram til ferjeleiet har blitt rustet opp for flere tiår framover. Vi har også moderate billettpriser, som bør bidra til at mange velger ferja når de har ærend på den andre sida av fjorden, sier Hestetræet.

Arbeid seks dager i uka

Entreprenøren som jobber med kaianleggene og dykdalbene – de store støtdemperne i vannet – kommer stort sett til å arbeide alle hverdager, inkludert lørdag. Søndager og andre helligdager blir det ingen virksomhet.

Den nye båten kommer i deler til Gran i slutten av mai og skal settes sammen der. I juli blir ferja overlevert til rederiet, og etter en periode med opplæring av mannskap og litt prøvedrift, blir Elrond satt i drift tidlig på høsten.

Den får plass til 16 personbiler, eller 1 tømmerbil og 6 personbiler, og 65 passasjerer.

Til toppen