Vetle Bakke-Rybråten synes det er spennende å lære fag ved å bruke VR.
Marit Thobiassen Strande
- Jeg bruker hue på en annen måte enn bare å lese om det. Dette er nytt og spennende, sier Vetle Bakke-Rybråten, elev ved 2SES på Hamar katedralskole.
Han har nettopp demonstrert hvordan han flytter seg rundt i en virtuell kopi av lageret til Asko Hedmark, henter varer og laster dem opp på en tralle. Fysisk skjer alt i et rom på Hamar katedralskole, men det Vetle ser i VR-brillene er en tro kopi av Asko-lageret.
Se video på Facebook.
Han har så vidt prøvd VR-spillet før, og synes han lærer mer når han jobber med faget i VR.
Skolen og virkeligheten
- For service og samferdsel har det vært en utfordring å knytte virkeligheten til skolen, sier lærer Oddvar Hemsøe.
Han er en av initiativtakerne til prosjektet.
Det ble naturlig å jobbe sammen med Asko, siden de allerede har hatt et samarbeid i flere år.
- Vi mener det er viktig å møte fremtidige arbeidstakere på en god måte. Jo mer praktisk det kan være, jo bedre, sier direktør i Asko Hedmark AS, Terje Flaatrud.
Han mener å bruke VR-teknologi gir en mulighet til å gi en god innføring i hvordan de jobber i bedriften.
Flaatrud er heller ikke fremmed for å bruke teknologien i intern opplæring etter hvert.
Brenner for VR
Det er Making View som har laget den virtuelle kopien av Asko-lageret og oppgavene elevene skal løse.
- Dette passer rett inn i det vi brenner for, nemlig å bruke VR til å lære folk noe, sier Are Vindfallet i Making View.
Hensikten med spillet er å lære elevene på service og samferdsel hvordan arbeidet foregår på lageret til Asko. Man spiller ikke mot hverandre, men en og en. Ifølge Vindfallet er VR bra for mengdetrening.
- Vi har begynt med én prosess, men vi kan bygge ut med så mye vi ønsker, sier han.
Samarbeidsprosjekt
Prosjektet kalles VRICE (VR i service- og samferdselsfag) og er et samarbeid mellom Hamar katedralskole, Asko Hedmark, Making View og næringsklyngen VRINN.
Prosjektet får støtte fra Regionale Forskningsfond Innlandet, og Høgskolen i Innlandet er forskningspartner.
Samarbeidspartnere: Rektor ved Hamar katedralskole Ingvild Rønn Sætre, direktør i Asko Hedmark Terje Flaatrud, lærer Oddvar Hemsøe, Are Vindfallet fra Making View, Espen Stranger-Johannessen fra Høgskolen i Innlandet og prosjektleder Håvard Røste.
Marit Thobiassen Strande