Det er lurt å skaffe seg dette allerede nå.
Digital folkeavstemning 10.–17. februar
Fra torsdag 10. til torsdag 17. februar blir det gjennomført en rådgivende folkeavstemning der alle innbyggere i Innlandet fra 16 år er invitert til å svare på følgende spørsmål:
Mener du at Innlandet fylkeskommune skal videreføres eller deles?
På grunn av koronapandemien, blir folkeavstemningen heldigital. Det betyr at du på grunn av sikkerhet må logge deg på via ID-porten for å avgi stemme.
Da må du ha en elektronisk ID. Du finner en oversikt over de ulike typene på digitaliseringsdirektoratet. De vanligste er MinID og BankID.
Slik får du MinID og BankID
MinID er personlig elektronisk ID utstedt av digitaliseringsdirektoratet.
For å registre deg som bruker trenger du
- fødselsnummer eller D-nummer
- mobiltelefon eller e-postadresse
- PIN-kodebrev
Hvis du ikke har PIN-kodebrev, kan du bestille det hos digitaliseringsdirektoratet. PIN-kodene blir sendt til den folkeregistrerte postadressen din.
Når du har det du trenger, kan du registrere deg på ID-porten:
- Velg «MinID» og klikk på «Registrer ny bruker».
Veiledning
På nettsidene til digitaliseringsdirektoratet finner du en detaljert veiledning for hva du gjør videre.
For å bestille BankID, må du ta kontakt med banken din.
BankID leveres med ulike typer enheter for engangskoder alt etter hva banken din bruker. Det kan være kodebrikke, skrapekort eller liknende.
BankID må være aktivert hos banken din for at du skal kunne bruke den i ID-porten, for eksempel når du skal stemme ved folkeavstemningen.
Les mer om BankID
Hvis du har BankID, kan du aktivere BankID på mobil. Da kan du bruke BankID uten noen form for kodebrikke.
For å få BankID på mobil
- Logg deg inn på nettbanken din. Her kan du bestille BankID på mobil.
Bruk BankID til innlogging på ID-porten
- Når du skal logge inn på ID-porten med BankID på mobil, velger du først BankID. Deretter velger du BankID på mobil.
- Skriv inn mobilnummeret ditt og fødselsdato (6 siffer). Klikk «Neste» (blå pil).
- Nå får du opp et referanseord på mobilskjermen. Sjekk at det samme referanseordet vises på nettsiden du prøver å logge inn på. Klikk «Godta» på mobilen.
- Tast inn PIN-koden som du valgte da du opprettet BankID på mobil for å fullføre innloggingen.
Les mer om BankID på mobil
Hjelp til ikke-digitale
De som av ulike årsaker ikke får stemt digitalt hjemme, skal få hjelp av kommunen sin. Detaljene for hvordan dette skal løses, er ikke avklart ennå. Fylkeskommunen jobber med alle 46 kommunene i Innlandet for å finne gode løsninger på dette.
Mer informasjon vil komme både på nettsidene våre og i en brosjyre levert hjem i postkassene til alle innbyggerne i Innlandet.
Husk at selv om du får hjelp til å avgi stemme i din kommune, må du ha MinID eller BankID. Dette kan ta litt tid å få på plass, så du bør ordne det allerede i januar.