Cyberforsvaret og E-sportforbundet inngår samarbeidsavtale - Innlandet fylkeskommune

Cyberforsvaret og E-sportforbundet inngår samarbeidsavtale

Skal samarbeide om inkludering, kunnskapsdeling og rekruttering.

Fra venstre generalsekretær i E-sportforbundet Jack Holand, sjef Cyberforsvaret Inge Kampenes, fylkesordfører Even Aleksander Hagen og prosjektleder i CyberLand, Paul Erik Hattestad under signeringen av samarbeidsavtalen på Jørstadmoen tirsdag. - Klikk for stort bildeFra venstre generalsekretær i E-sportforbundet Jack Holand, sjef Cyberforsvaret Inge Kampenes, fylkesordfører Even Aleksander Hagen og prosjektleder i CyberLand, Paul Erik Hattestad under signeringen av samarbeidsavtalen på Jørstadmoen tirsdag. Anette Ask, Cyberforsvaret Sjef Cyberforsvaret, Inge Kampenes og generalsekretær Jack Holand i Norges E-sportforbund underskrev en samarbeidsavtale mellom de to organisasjonene på Jørstadmoen tirsdag 6. oktober.

– Med denne avtalen har Cyberforsvaret vist et samfunnsansvar ved å gi legitimitet til E-sport, slik at de som ikke kjenner godt nok til oss, skjønner at det vi driver på med er viktig, sier Jack Holand.

Støtte fra fylkeskommunen

E-sportforbundet vedtok 2. juli i år å etablere et forbundskontor på Lillehammer, etter at Innlandet fylkeskommune støttet etableringen med 1,5 millioner kroner. Også Lillehammer kommune har bidratt til etableringen, og en rekke næringslivsaktører i regionen har allerede signert intensjonsavtaler om samarbeid med E-sportforbundet.

Etableringen av E-sportforbundet i Lillehammer har kommet i stand gjennom CyberLand, et samarbeid mellom de viktigste aktørene innenfor cybersikkerhet i Innlandet: Cyberforsvaret, NTNU, Innlandet fylkeskommune, Gjøvikregionen Utvikling, Lillehammer-regionen Vekst og Fylkesmannen i Innlandet.

Attraktiv kompetanse

– Dette er på mange måter et spesielt samarbeid, som ligger utenfor det som Forsvaret normalt inngår av samarbeidsavtaler, sier generalmajor Inge Kampenes.

– Avtalen med Norges E-sportforbund er ikke av en slik type som Forsvaret vanligvis inngår, sier generalmajor Inge Kampenes. - Klikk for stort bilde– Avtalen med Norges E-sportforbund er ikke av en slik type som Forsvaret vanligvis inngår, sier generalmajor Inge Kampenes. Anette Ask, Cyberforsvaret – Men digitalisering av samfunnet er en utvikling som både Cyberforsvaret og E-sportforbundet er en del av, og de verktøyene som spillbransjen benytter nå og i framtida, vil bli brukt også på andre områder i samfunnet. Under covid-19-pandemien har vi sett en digitalisering av kulturbransjen, filmindustrien, utdanning og fritid og reiseliv. Mange av erfaringene fra pandemien vil nok lede til varige endringer av samfunnet vårt, for eksempel arbeidslivet, og en rekke av disse endringene vil bli drevet fram av den samme teknologien som spillbransjen har bygget på over mange år.

– Det er primært ikke E-sport som aktivitet Cyberforsvaret er interessert i, men kompetansen som E-sportutøverne besitter. Disse har stor interesse for fagfelt som digital teknologi, sikkerhetsmekanismer, kodene bak teknologien og kryptografi, kunnskap som vil få stor samfunnsverdi, sier kommunikasjonssjef Knut Helge Grandhagen i Cyberforsvaret.

– E-sport er en viktig inkluderingsarena for ungdom, sier fylkesordfører Even Aleksander Hagen. - Klikk for stort bilde– E-sport er en viktig inkluderingsarena for ungdom, sier fylkesordfører Even Aleksander Hagen. Anette Ask, Cyberforsvaret – Inkludering er et av satsingsområdene for Innlandet fylkeskommune, og mange unge som ikke er involvert i annen organisert idrett, driver med E-sport. Derfor er det gledelig at Norges E-sportforbund har etablert seg i Innlandet, og det skal bli spennende å se fruktene av samarbeidet deres med Cyberforsvaret, sier fylkesordfører Even Aleksander Hagen.

Samfunnsressurs

Ifølge generalsekretæren i Norges E-sportforbund vil samarbeidet med Cyberforsvaret gi en økt aksept for E-sport i samfunnet, og gjøre det lettere for det nystartede forbundet å knytte kontakter med flere støttespillere og samarbeidspartnere.

– Det er veldig gledelig at Forsvaret ser til ungdommen som driver med E-sport. Dette er unge som vokser opp med helt andre interesser enn foreldregenerasjonen, og de er mange: 96 prosent av norske gutter mellom 9 og 18 år, samt et betydelig antall jenter, er aktive gamere. I dag er det vanskeligere å finne en ungdom som ikke spiller, enn som spiller, og disse sitter på mye kunnskap, noe som gjør dem til en samfunnsressurs, sier Jack Holand.

Til toppen